منشور حقوق بيمار شامل موارد زير است . لذا در ارائه خدمات به بيمار كليه موارد زير بايد در نظر گرفته شود. 1- دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است. ارائه خدمات سلامت بايستي: 1-1 شايسته شأن و منزلت انسان و با احترام به ارزش ها ، اعتقادات بومي فرهنگي و مذهبي باشد. 1-2 بر پايه ي صداقت ، انصاف ، عدالت و همراه با مهرباني باشد. 1-3 فارغ از هرگونه تبعيض از جمله قومي، فرهنگي ، مذهبي ؛ نوع بيماري و جنسيتي باشد. 1-4 بر اساس دانش روز باشد. 1-5 مبتني بر برتري منافع بيمار باشد. 1-6 در مورد توزيع منابع سلامت مبتني بر عدالت و اولويت هاي درماني بيماران باشد. 1-7 مبتني بر هماهنگي اركان مراقبت اعم از پيشگيري ، تشخيص ، درمان و توانبخشي باشد. 1-8 به همراه تأمين كليه امكانات رفاهي پايه و ضروري و به دور از تحميل درد و رنج و محدوديت هاي غير ضروري باشد. 1-9 توجه ويژه اي به حقوق گروه هاي آسيب پذير جامعه از جمله كودكان ، زنان باردار ، سالمندان ، بيماران رواني، زندانيان ، معلولان ذهني و جسمي و افراد بدون سرپرست داشته باشد. 1-10 در سريعترين زمان ممكن و با احترام به وقت بيمار باشد. 1-11 با در نظر گرفتن متغيرهايي چون زبان ، سن و جنس گيرندگان خدمت باشد. 1-12 در مراقبت هاي ضروري و فوري (اورژانس )، بدون توجه به تأمين هزينه آن صورت گيرد. در موارد غير فوري (الكتيو) بر اساس ضوابط تعريف شده باشد. 1-13 در مراقبت هاي ضروري و فوري (اورژانس) ، در صورتي كه ارائه خدمات مناسب ممكن نباشد، لازم است پس از ارائه خدمات ضروري و توضيحات لازم ، زمينه انتقال بيمار به واحد مجهز فراهم گردد. 1-14 در مراحل پاياني حيات كه وضعيت بيماري غير قابل برگشت و مرگ بيمار قريب الوقوع مي باشد با هدف حفظ آسايش وي ارائه گردد. منظور از آسايش كاهش درد و رنج بيمار ، توجه به نيازهاي رواني، اجتماعي، معنوي و عاطفي وي و خانواده اش در زمان احتضار مي باشد. بيمار در حال احتضار حق دارد در آخرين لحظات خويش با فردي كه ميخواهد همراه گردد. 1-15 در كليه خدمات بايستي همواره ايمني بيمار مدنظر قرار بگيرد. 2- اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد. 1-2 محتواي اطلاعات بايد شامل موارد زير باشد: ● مفاد منشور حقوق بيمار در زمان پذيرش ● ضوابط و هزينه هاي قابل پيش بيني بيمارستان اعم از خدمات درماني و غير درماني و ضوابط بيمه و معرفي سيستم هاي حمايتي در زمان پذيرش ● نام ، مسئوليت و رتبه ي حرفه اي اعضاي گروه پزشكي مسئول ارائه مراقبت از جمله پزشك، پرستار و دانشجو و ارتباط حرفه اي آنها با يكديگر. ● روش هاي تشخيصي و درماني و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالي آن ، تشخيص بيماري، پيش آگهي و عوارض آن و نيز كليه ي اطلاعات تاثير گذار در روند تصميم گيري بيمار. ● نحوه ي دسترسي به پزشك معالج و اعضاي اصلي گروه پزشكي در طول درمان ● كليه ي اقداماتي كه ماهيت پژوهشي دارند. ● ارائه آموزش هاي ضروري براي استمرار درمان 2-2 نحوه ي ارائه اطلاعات بايد به صورت زيرباشد: ● اطلاعات بايد در زمان مناسب و متناسب با شرايط بيمار از جمله اضطراب و درد و ويژگي هاي فردي وي از جمله زبان، تحصيلات و توان درك در اختيار وي قرار گيرد ، مگر اينكه: - تأخير در شروع درمان به واسطه ي ارائه اطلاعات فوق سبب آسيب به بيمار گردد.( دراينصورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروري ، در اولين زمان مناسب بايد انجام شود) - بيمار عليرغم اطلاع از حق دريافت اطلاعات ، از اين امر امتناع نمايد كه در اينصورت بايد درخواست بيمار محترم شمرده شود، مگر اينكه عدم اطلاع بيمار ، وي يا سايرين را در معرض خطر جدي قرار دهد. ● بيمار مي تواند به تصوير كليه اطلاعات ثبت شده در پرونده ي باليني خود دسترسي داشته باشد و آن را دريافت نموده و تصحيح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نمايد. 3- حق انتخاب و تصميم گيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود. 1- 3 محدوده انتخاب و تصميم گيري گيرنده خدمت درباره موارد ذيل مي باشد: ● انتخاب پزشك معالج و مركز ارئه كننده ي خدمات سلامت در چارچوب ضوابط ● انتخاب و نظر خواهي از پزشك دوم بعنوان مشاور ● شركت يا عدم شركت در پژوهش هاي زيستي با اطمينان از اينكه تصميم گيري وي تأثيري در تداوم و نحوه دريافت خدمات سلامت ندارد. ● قبول يا رد درمان هاي پيشنهادي پس از آگاهي از عوارض احتمالي ناشي از پذيرش يا رد آن ، مگر در موارد خودكشي يا مواردي كه امتناع از درمان شخص ديگري را در معرض خطر جدي قرار مي دهد. ● اعلام نظر قبلي بيمار در مورد اقدامات درماني آتي در زماني كه بيمار واجد ظرفيت تصميم گيري مي باشد ثبت و بعنوان راهنماي اقدامات پزشكي در زمان فقدان ظرفيت تصميم گيري وي با رعايت موازين قانوني مد نظر ارائه كنندگان خدمات سلامت و تصميم گيرنده جايگزين بيمار قرار گيرد. 2-3 شرايط انتخاب و تصميم گيري شامل موارد ذيل مي باشد: ● انتخاب و تصميم گيري بيمار بايد آزادانه و آگاهانه ، مبتني بر دريافت اطلاعات كافي و جامع (مذكور در بند دوم ) باشد. ● پس از ارائه اطلاعات ، زمان لازم و كافي به بيمار جهت تصميم گيري و انتخاب داده شود. 4- ارئه خدمات سلامت بايد مبتي بر احترام به حريم خصوصي بيمار و رعايت اصل رازداري باشد. 1-4 رعايت اصل رازداري راجع به كليه اطلاعات مربوط به بيمار الزامي است مگر در مواردي كه قانون آن را استثناء كرده باشد. 2-4 در كليه مراحل مراقبت اعم از تشخيصي و درماني بايد به حريم خصوصي بيمار احترام گذاشته شود. ضروري است بدين منظور كليه امكانات لازم جهت تضمين حريم خصوصي بيمار فراهم گردد. 3-4 فقط بيمار و گروه درماني و افراد مجاز از طرف بيمار و افرادي كه به حكم قانون مجاز تلقي مي شوند مي توانند به اطلاعات دسترسي داشته باشند. 4-4 بيمار حق دارد در مراحل تشخيصي از جمله معاينات ، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. همراهي يكي از والدين كودك در تمام مراحل درمان حق كودك مي باشد مگر اينكه اين امر بر خلاف ضرورت هاي پزشكي باشد. 5-دسترسي به نظام كار آمد رسيدگي به شكايات حق بيمار است. 1-5 هر بيمار حق دارد در صورت ادعاي نقض حقوق خود كه موضوع اين منشور است، بدون اختلال در كيفيت دريافت خدمات سلامت به مقامات ذي صلاح شكايت نمايد. 2-5 بيماران حق دارند از نحوه رسيدگي و نتايج شكايت خود آگاه شوند. 3-5 خسارت ناشي از خطاي ارائه كنندگان خدمات سلامت بايد پس از رسيدگي و اثبات مطابق مقررات در كوتاه ترين زمان ممكن جبران شود. ◄ در اجراي مفاد اين منشور در صورتي كه بيمار به هر دليلي فاقد ظرفيت تصميم گيري باشد ، اعمال كليه ي حقوق بيمار ( مذكور در اين منشور ) بر عهده ي تصميم گيرنده ي قانوني جايگزين خواهد بود. البته چنانچه تصميم گيرنده ي جايگزين بر خلاف نظر پزشك ، مانع درمان بيمار شود، پزشك مي تواند از طريق مراجع ذيربط درخواست تجديد نظر در تصميم گيري را بنمايد. چناچه بيمار ي فاقد ظرفيت كافي براي تصميم گيري است ، اما مي تواند در بخشي از روند درمان معقولانه تصميم بگيرد ، بايد تصميم او محترم شمرده شود.